Siirry pääsisältöön

ORJUUS, RASISMI JA KRISTINUSKO

Lähde: Wikipedia

Kysymys orjuudesta on kulkenut kristinuskon matkassa melkein alusta asti. Antiikin Roomassa kristinusko levisi erityisesti orjien keskuudessa, koska he tulivat arvostetuiksi ja hyvin kohdelluiksi kristittyjen parissa. Kristinusko ei kuitenkaan ollut poliittinen liike – esimerkiksi Paavali kehotti orjia pysymään orjina ja odottamaan Jumalan valtakunnan saapumista. Kun kristityt lopulta pääsivät valtaan 300 -luvulla Roomassa, he eivät lakkauttaneet orjuutta.

Erityisen ahkerasti kristitty maailma kävi orjakauppaa 1600-1800 -luvuilla. Varsinkaan Pohjois-Amerikassa eurooppalaiset eivät onnistuneet kovin hyvin intiaanien alistamisessa orjuuteen, joten orjia alettiin tuoda valtavia määriä Afrikasta. Yhdysvaltojen eteläosien talous tuli riippuvaiseksi orjista. 

Kristityt eivät olleet yksimielisiä orjuuskysymyksessä. Monet vastustivat orjuutta ja vaativat orjien vapauttamista lähimmäisenrakkauden nimissä. Lopulta aktivistien toiminta alkoi tuottaa tulosta ja mm. Englanti näytti mallia kieltäen orjuuden 1800 -luvun alkupuolella. Myös Yhdysvalloissa oli monia kristittyjä, jotka vaativat orjuuden lopettamista. Kuitenkin myös orjien omistajat pitivät itseään hyvinä kristittyinä ja perustelivat kantaansa raamatulla – olihan vanhan testamentin patriarkoilla orjia, Paavali kehotti orjia pysymään orjina… Luovimmat kehittelivät mutkikkaita ja synkän rasistisia tulkintoja Raamatusta – oletettiin, että eri roduilla oli oma Aataminsa ja vain valkoinen Adam olisi ollut Jumalan kuva. Yhdysvaltain äärioikeistossa on yhä tällä tavoin ajattelevia tahoja. 

Louisiana, lähde Wikipedia
Jostakin syystä Louisianan alueella protestantit olivat tylympiä orjan omistajia kuin roomalaiskatoliset: Alue oli 1700 -luvulla roomalaiskatolisten espanjalaisten ja ranskalaisten hallitsemaa aluetta. Laki takasi orjillekin vapaapäivän sunnuntaina, sekä oikeuden ostaa itsensä vapaiksi. Orjat kokoontuivatkin sunnuntaisin Congo Square  aukiolle, musisoimaan rummuilla, rentoutumaan ja myös käymään kauppaa millä pystyivät (letittämällä toisen hiuksia, myymällä vihanneksia jne). Ajan mittaan monet pystyivät hankkimaan kylliksi tuloja ja vapautumaan. Osa vapautuneista orjista vaurastui ja kohosi yhteiskunnallisessa arvostuksessa korkealle – roomalaiskatolisessa Louisianassa vapaa ja menestyvä musta ei ollut harvinaisuus, tavattomia eivät olleet myöskään mustien ja valkoisten liitot. Kun amerikkalaiset protestantit ostivat Louisianan 1800 -luvun alussa, he paheksuivat näitä vapaamielisiä käytänteitä jyrkästi. 

Yhdysvaltain eteläosan puuvillaelinkeino oli erittäin tuottoisaa orjuuden ansiosta eikä siitä haluttu luopua. Orjien asema oli huono ja heiltä saatettiin kohdella pikemmin omaisuutena kuin ihmisinä – kiduttaa, rääkätä, raiskata, nöyryyttää… Koska orja oli omaisuutta, hänellä ei ollut oikeutta perheeseen. Orjat saivat kyllä lisääntyä keskenään ja tuottaa siten lisää orjia, mutta omistajalla oli aina oikeus myydä kuka tahansa orjistaan kenelle tahansa. Kristillisistä seurakunnista alkoi tässä tilanteessa tulla orjille perheen korvikkeita - termit uskonveli ja uskonsisko saavat tästä näkökulmasta lisää syvyyttä. 

Harriet Tubman, lähde wikipedia
Monet orjat onnistuivat pakenemaan. Alkuvaiheessa he viestivät keskenään rummuin, organisoivat siten pakosuunnitelmia. Orjanomistajat keksivät kuitenkin rummutuksen kätketyn merkityksen ja se kiellettiin – hurjimmillaan jopa kuolemanrangaistuksen uhalla. Kristinusko ja uskonnolliset laulut olivat kuitenkin sallittuja. Niinpä protesteja ja jopa kätkettyjä pakovihjeitä alettiin piilottaa uskonnollisiin, mustien työlauluista kehittyneisiin spirituaaleihin: Harriet Tubman – lempinimeltään Musta Mooses – oli Yhdysvaltain sisällissodan aikana auttamassa jopa satoja orjia pohjoisvaltioiden puolelle, jossa orjuus oli lakkautettu. Luotiin ”maanalainen rautatie”, eräänlainen turvatalojen verkosto rautateiden varsille. Spirituaalien sanoituksissa oli rohkaisua pakoon ja joskus kenties myös suoranaisia koodeja (laulutyylin kuului vapaa irrottelu, mikä mahdollisti koodien kätkemisen lauluun). Esimerkiksi: ”Swing low, sweet chariot, coming for to carry me home…” on rohkaisuviesti:  Juokse matalana, suloiset vaunut (esim. rautatieverkosto) vievät sinut vapauteen. Joissakin spirituaaleissa Jordanin ylittäminen saattoi viitata rajajoen yli uimiseen. Kuuluisa "Go down Moses" – laulu viittaa vanhan testamentin Moosekseen, joka vapautti juutalaiset Egyptin orjuudesta. Etelävaltioiden mustat saattoivat sitä laulaessaan kuitenkin ajatella esimerkiksi Harriet Tubmania. Osassa spirituaaleja vain puretaan pahaa oloa: "sometimes I feel, like motherless child..."

Etelävaltiot hävisivät sisällissodan 1865, ja kaikki orjat vapautettiin. Sorto ei kuitenkaan loppunut. Monet etelän valkoisista olivat katkeria mustille ja pitivät heitä syypäinä eteläisten valtioiden sodanjälkeiseen surkeuteen. Mustien oli vaikea saada töitä ja heitä vastaan järjestettiin vihakampanjoita. Ku klux klaani oli etelän sotaveteraanien perustama salaseura, joka teloitti ja kidutti mustia. Tämän lisäksi etelävaltioiden päättäjät alkoivat livetä lupauksistaan ja monenlaiset rotuerottelun muodot tulivat osaksi mustan väestön arkea: mustille oli eri vessat, eri koulut, eri kaupunginosat… 

Rosa Parks, lähde Wikipedia
1954 Yhdysvaltain korkein oikeus kielsi rotuerottelun julkisissa oppilaitoksissa. Etelävaltioissa päätökseen ei kuitenkaan taivuttu, vaan mm. ku klux klaani käynnisti väkivaltakampanjan mustia vastaan – se huipentui nuoren mustan pojan murhaan 1955  ja siihen, että etelän oikeuslaitos vapautti murhaajat. Tapahtuma sisuunnutti hiljaisen mustan naisen nimeltä Rosa Parks. Niinpä hän ei antanut bussissa paikkaansa valkoiselle, vaikka etelän lait moista vaativat. Kuljettaja pysäytti bussin, poliisi kutsuttiin paikalle ja Parks pidätettiin. Myöhemmin Parks tuomittiin sakkoihin rotuerottelulakien rikkomisesta. Tapaus sai julkisuutta ja hänen esimerkkinsä innosti mustat linja-autoboikottiin ja lopulta oikeus määräsi linja-autoyrittäjät luopumaan erillisistä mustien ja valkoisten paikoista. Myöhemmin taisteltiin mustien lasten oikeuksista käydä samaa koulua kuin valkoiset.

Martin Luther King,
lähde Wikipedia
Rosa Parksin ja muiden kansalaisoikeustaistelijoiden tukijana ja johtajana oli pastori Martin Luther King. Kingin toiminnan myötä yhdysvaltalaisessa protestantismissa on ollut vahvana myös eettinen sävy – kristittynä oleminen tarkoittaa heikomman puolelle asettumista ja ihmisoikeuksien puolustamista. Samaan aikaan yhdysvaltalaisessa protestantismissa on vaikuttanut voimakkaasti myös täysin päinvastainen liike, joka on suhtautunut vihamielisestä ja joskus jopa väkivaltaisesti mustien, naisten ja erilaisten vähemmistöjen oikeuksia ajaviin tahoihin. 

Martin Luther King ei ollut mikään pyhimys - hänellä oli mm. avioliiton ulkopuolisia suhteita. Hän oli kuitenkin rohkea ja ajoi väkivallatonta vastarintaa, ja hänestä tuli kansalaisoikeusliikkeen keulakuva. Hän syntyi vuonna 1929 ja tuli 1968 murhatuksi. Jos hän olisi saanut elää vuoteen 2009, hän olisi ehtinyt nähdä Obaman USA:n presidenttinä. King olisi ollut tuolloin 80 -vuotias. Suomalainen gospelmuusikko Jaakko Löytty on tehnyt Martin Luther Kingin laulun. Siinä hän vertaa Moosesta ja Kingiä. Molemmat johtivat kansansa orjuudesta, mutta kumpikaan ei itse päässyt luvattuun maahan. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JEESUKSEN KÄSIMERKIT

Kuvat - wikipedia commons Leonardo da Vincin (1452-1519) maalaus Salvador Mun di  (maailman pelastaja) on varsin pelkistetty. Jeesus katsoo "suoraan kameraan" kuin passikuvassa. Toisessa kädessään Jeesuksella on lasipallo, joka nykyihmisen mielessä luultavasti kuvannee maapalloa. Maalaus on kuitenkin noin vuodelta 1500. Maan pallonmuotoisuus oli kyllä selvinnyt jo mm. antiikin oppineille ja Kolumbus oli seilaillut useamman kerran Amerikkaan 1490 -luvulla. Edistyksellinen Leonardo saattaisi hyvinkin viitata pallolla maahan. Toisaalta - miksi se on kristallipallo eikä kivipallo? Maan pallomuotoisuus oli älykköjen tiedossa, mutta maailmankuva oli yhä maakeskeinen. Kopernikus ei ollut vielä julkaisut aurinkokeskeistä maailmankuvaa esittelevää kirjaansa - tuon ajan ns. ptolemaiolainen maailmankuva lähti oletuksesta, että maa on keskus. Maailmankaikkeus ymmärrettiin eräänlaisena taivaanpallona maapallon ympärillä - tähdet olisivat tavalla tai toisella kiinni tässä taivaanpallos

JEESUS - KARJALAN KUNINGAS

Kuvat  - wikipedia commons Albert Edelfeltin (1854-1905) maalaus Kristus ja Mataleena esittelee varsin suomalaisen Jeesuksen,  tuohivirsut jalassa Karjalan koivikossa. Maalaus on vuodelta 1890 - aikana, jolloin suomalaiset taiteilijat olivat kansallisen heräämisen ja karelianismin kourissa - Karjalaharrastus näkyi niin runoja keräilevien tutkimusmatkoina kuin Karjalan maisemien tallentamisena. Elias Lönnrotin ns.  Uusi Kalevala (meidän tuntemamme versio) oli julkaistu vuonna 1849. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela innoistui maalaamaan useita kalevala-aiheisia maalauksia. Edelfelt puolestaan ei edes pitänyt Kalevalasta. Hänkin halusi silti ottaa osaa karjalainnostukseen, ja löysi mieleisensä runon, kun luki  Kanteletarta. Siellä oli oheisen taulun innoittanut runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Vaan kuka on "Mataleena", tai siis Raamatun Maria Magdala? Yllä oleva Domenico Tintoretton (1560-1635) tulkinta hänestä on kovasti erilainen kuin Edelfeltin "maatiaisvers

PILKATTU MIES

Kuvat wikipedia commons, paitsi lopun Banksy ja "fakebanksy".  Italialaisen renessanssinero Rafaelin (1483-1520) tulkinta synkästä aiheesta on hämmentävän kaunis. Jeesuksen ilme on tyyni, ja kauniisti puetut enkelit keräävät hänen "kalliin sovintoverensä" talteen.  Renessanssitaitelijat halusivat yleensä juhlia maailman kauneutta, ylistää elämäniloa ja tarjoilla katsojille silmäkarkkia. Ristiinnaulitsemiseen yhdistettynä tuo kauneuden palvonta tuntuu hieman erikoiselta. Maalaus ei painota Jeesuksen kärsimystä. Ehkä voisi ajatella kuvan korostavan Jeesuksen lempeää tyyneyttä kauhean tapahtuman keskellä. Saksalaisen Matthias Grünewaldin (1470-1528) maalaama Isenheimin alttaritaulu kuvaa Jeesuksen kuolemaa paljon rujommin kuin Rafael. Jeesuksen äiti pyörtyy lempiopetuslapsi Johanneksen käsivarsille, Maria Magdaleena on maassa polvillaan ja rukoilee. Toisella puolen on hieman kummallinen sormella osoittelija - hän on Johannes Kastaja, jonka tehtävänä oli ennusta