Siirry pääsisältöön

JEESUKSEN KÄSIMERKIT

Kuvat - wikipedia commons
Leonardo da Vincin (1452-1519) maalaus Salvador Mundi (maailman pelastaja) on varsin pelkistetty. Jeesus katsoo "suoraan kameraan" kuin passikuvassa. Toisessa kädessään Jeesuksella on lasipallo, joka nykyihmisen mielessä luultavasti kuvannee maapalloa. Maalaus on kuitenkin noin vuodelta 1500. Maan pallonmuotoisuus oli kyllä selvinnyt jo mm. antiikin oppineille ja Kolumbus oli seilaillut useamman kerran Amerikkaan 1490 -luvulla. Edistyksellinen Leonardo saattaisi hyvinkin viitata pallolla maahan. Toisaalta - miksi se on kristallipallo eikä kivipallo? Maan pallomuotoisuus oli älykköjen tiedossa, mutta maailmankuva oli yhä maakeskeinen. Kopernikus ei ollut vielä julkaisut aurinkokeskeistä maailmankuvaa esittelevää kirjaansa - tuon ajan ns. ptolemaiolainen maailmankuva lähti oletuksesta, että maa on keskus. Maailmankaikkeus ymmärrettiin eräänlaisena taivaanpallona maapallon ympärillä - tähdet olisivat tavalla tai toisella kiinni tässä taivaanpallossa. Kristallipallo on siten ehkä Leonardon mielessä enemmän taivaanpallo kuin maapallo. 

Da Vinci oli ilmeisesti myös kiinnostunut silmän rakenteesta ja toiminnasta. Salvador Mundi teoksessa huomiota kiinnittää se, että "kamera" tuntuisi tarkentuneen väärään kohtaan. Yleensähän pyrimme saamaan kasvot ja varsinkin silmät tarkoiksi, mutta Leonardo on ilmeisen tahallaan tarkentanut Jeesuksen käsiin. Niinpä lasipallon merkitys korostuu. Samoin tuo käsimerkki, jonka Jeesus tekee. Mitä se tarkoittaa? Samaa käsimerkkiä näkee hieman erilaisina versioina monissa muissakin Jeesus-kuvissa. Kuten esimerkiksi alla olevassa El Crecon (1541-1614) versiossa. 
Jeesus tekee käsimerkkejä myös ortodoksien ikoneissa. Alla "Kristus Pantokrator" (Kristus kaikkivaltias) Hagia Sofian kirkosta. 

Kuuluivatko Jeesus ja nämä taiteiljat johonkin Dan Brown -henkiseen salaseuraan? Valitettavasti selitys on tylsempi ja arkisempi. Kristillisessä taiteessa Jeesus nostaa usein kahta sormea symboloimaan oppia Jeesuksen kahdesta luonnosta - Jeesus on sekä Jumala että ihminen. Järkyttävän pitkää ja kapulakielistä Athanasioksen uskontunnustusta lainaten Jeesus on: "täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä...  Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus."

Jeesuksen käden asento on myös sama kuin mitä papit käyttivät siunatessaan seurakuntaa. Varsinkin itäisessä perinteessä sormien katsotaan myös muodostavan kirjaimet IC ja XC - eli Jeesus Kristus.  

Käsimerkkien historia kristinuskossa on yllättävän kiiheä. Erityisesti kiistaa on herättänyt se, miten ristimerkki pitäisi tehdä - ja herättääpä aihe tunteita vielä nykyäänkin. Suorastaan väkivaltaiseksi kiistely yltyi Venäjällä 1600 -luvulla. Patriarkka Nikonin johdolla tehtiin uudistuksia - mm. ristinmerkki alettiin tehdä kolmella sormella.  Ns. vanhauskoiset kokivat moisen todisteeksi maailmanlopun ajasta ja siihen liittyvästä turmeluksesta. Vanhauskoiset tekivät ristinmerkin sitkeästi kahdella sormella, oheisen kaaviokuvan tapaan. Patriarkan ja tsaarin uhmaaminen oli kuitenkin vaarallista ja vanhauskoiset päätyivät vainotuiksi, joitakin jopa surmattiin. Muitakin kiistakysymyksiä oli, mutta tuo ristinmerkintekotapa saattoi hyvinkin olla tärkein erimielisyys. 

Näin ulkopuolelta katsoen on vaikeaa ymmärtää riidan kiihkeyttä.  En ymmärrä, miksi vanhauskoiset hermostuivat varsin mitättömistä uudistuksista, enkä varsinkaan ymmärrä miksi heitä piti julmasti vainota. Ei minun tietysti tarvitse kaikkea ymmärtääkään. Sen vain toivon, että kaikki saavat nykyään tehdä käsimerkkinsä niinkuin haluavat, ilman vainoa tai huutelua. On pöyristyttävää, että ihmisiä on kidutettu ja surmattukin sen takia, että he tekevät ristinmerkin "väärin". 

Samaan aikaan täytyy todeta, että kouristuksenomaisesti kaikkeen vanhaan tarkertuvat ihmiset ovat rasittavia, maailmanlopun saarnaajista puhumattakaan. Hyvä hallinto ei kuitenkaan kritiikistä hermostu. Edesmennyt presidentti Mauno Koivisto sanoi viisaasti. "Ei pidä provosoitua, vaikka provosoidaan."
Peukutan

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JEESUS - KARJALAN KUNINGAS

Kuvat  - wikipedia commons Albert Edelfeltin (1854-1905) maalaus Kristus ja Mataleena esittelee varsin suomalaisen Jeesuksen,  tuohivirsut jalassa Karjalan koivikossa. Maalaus on vuodelta 1890 - aikana, jolloin suomalaiset taiteilijat olivat kansallisen heräämisen ja karelianismin kourissa - Karjalaharrastus näkyi niin runoja keräilevien tutkimusmatkoina kuin Karjalan maisemien tallentamisena. Elias Lönnrotin ns.  Uusi Kalevala (meidän tuntemamme versio) oli julkaistu vuonna 1849. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela innoistui maalaamaan useita kalevala-aiheisia maalauksia. Edelfelt puolestaan ei edes pitänyt Kalevalasta. Hänkin halusi silti ottaa osaa karjalainnostukseen, ja löysi mieleisensä runon, kun luki  Kanteletarta. Siellä oli oheisen taulun innoittanut runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Vaan kuka on "Mataleena", tai siis Raamatun Maria Magdala? Yllä oleva Domenico Tintoretton (1560-1635) tulkinta hänestä on kovasti erilainen kuin Edelfeltin "maatiaisvers

PILKATTU MIES

Kuvat wikipedia commons, paitsi lopun Banksy ja "fakebanksy".  Italialaisen renessanssinero Rafaelin (1483-1520) tulkinta synkästä aiheesta on hämmentävän kaunis. Jeesuksen ilme on tyyni, ja kauniisti puetut enkelit keräävät hänen "kalliin sovintoverensä" talteen.  Renessanssitaitelijat halusivat yleensä juhlia maailman kauneutta, ylistää elämäniloa ja tarjoilla katsojille silmäkarkkia. Ristiinnaulitsemiseen yhdistettynä tuo kauneuden palvonta tuntuu hieman erikoiselta. Maalaus ei painota Jeesuksen kärsimystä. Ehkä voisi ajatella kuvan korostavan Jeesuksen lempeää tyyneyttä kauhean tapahtuman keskellä. Saksalaisen Matthias Grünewaldin (1470-1528) maalaama Isenheimin alttaritaulu kuvaa Jeesuksen kuolemaa paljon rujommin kuin Rafael. Jeesuksen äiti pyörtyy lempiopetuslapsi Johanneksen käsivarsille, Maria Magdaleena on maassa polvillaan ja rukoilee. Toisella puolen on hieman kummallinen sormella osoittelija - hän on Johannes Kastaja, jonka tehtävänä oli ennusta