Siirry pääsisältöön

NEITSYT MARIAN SILMÄTULEHDUKSIA PARANTAVA RINTAMAITO

Kuvat: wikipedia commons
Taiteen historiassa on paljon maalauksia, jotka esittävät neitsyt Mariaa imettämässä Jeesus -lasta. Oheisen kuvan tekijää ei tunneta. Kyseessä on joka tapauksessa alankomaalainen taiteilija, joka on ollut aktiivisimmillaan 1483-1520 välillä. Häntä kutsutaan arvonimellä "Master of the Legend of Magdalen", koska hänen kuuluisin työnsä on Maria Magdaleenaa käsittelevä triptyykki. Itse pidin kuitenkin enemmän tästä kuvasta.  Maria on ajatuksiinsa vaipunut, Jeesus halaa Mariaa aika omistavin elkein, vaikuttaa kohtuullisen nälkäiseltä ja kääntyy kuvan katsojaa kohti melkeinpä kiukkuisena - kuka häiritsee ruokarauhaani? Kuva on mainion maanläheinen. Teologisesti ajatellenhan joulun ihme on oikeastaan Jeesuksen avuttomuus ja lihallisuus. Provosoivasti sanoen - joulun ihme on Jeesuksen kakkavaipat. Kristillinen kirkko näet päätyi näkemykseen, että Jeesus on kokonaan ihminen ja kokonaan Jumala. Jollakin kummalla tavalla nämä eivät olisikaan toisiaan poissulkevia asioita, vaan avuton, rintaruokintaa ja vaipanvaihtoa vaativa nyyti olisi myös kaikkivaltias Jumala. Useimmat googlehaun kuvat aiheesta alleviivaavat tuota Jumala-osuutta. Neitsyt Marialle ja Jeesukselle maalataan kruunut päähän tai vähintään sädekehät. Tai taivaan enkeljoukot maalataan kumartamaan Jeesus-lasta. Oheisesta kuvasta keinotekoiset jumalaelementit on jätetty pois. Pelkistetyn kuvan väite on oikeastaan varsin puhutteleva - yleensä Jumalakuvasto lainataan hallitsijoilta - valtikat, valtaistuimet, kumartavat hoviherrat jne. Oheisen kuvan Jumala on pohjimmiltaan tuttisuu. Jumalan kuvaamiseen käytetäänkin heikkouden ja tarvitsevuuden kuvastoa.


Viereinen kuva Bernhard Clarivauxlaisesta (1090-1153) menee päinvastaiseen suuntaan. Tarinan mukaan hurskas munkki kärsi silmätulehduksesta, mutta onneksi tapahtui ihme - neitsyt Marian patsas muuttui rukouksen aikana  eläväksi ja ruiskautti taivaallista rintamaitoa Clarivauxilaisen kipeälle silmälle - jolloin tämä parantui. Sydänkeskiajalla tällaiset tarinat ehkä otettiin vakavasti. Väitetäänpä jossakin esitellyn maitotahraa pyhäinjäännöksenä, neitsyt Marian rintamaitona. En taida olla aivan ainoa nykykatsoja, jota moinen mielikuvituksen lento hymyilyttää. Kuva on erittäin taitavasti piirretty, ja samalla kumman koominen.

Uskonnollisiin sfääreihin viedyn imettämisen teema on kuitenkin kristinuskoa vanhempi. Ohessa egyptiläisten äitijumala Isis imettämässä Horus -nimistä lastaan. Egyptiläisissä tarinoissa Isis oli viisauden ja magiikan jumalatar, mutta myös esimerkillinen äiti, joka suojeli Horus -poikaansa vaaroilta kuin leijonaemo konsanaan.

Freudilaisittain ajatellen voisi ehkä spekuloida, että äidinmaito saa miehisessä alitajunnassa maagisia, jopa parantavia ominaisuuksia. Kiintymyssuhdeteorian logiikalla taas voisi väittää, että pienet taaperot uskaltavat kohdata pahan maailman parhaiten äitinsä seurassa. Jos äitiä ei ole paikalla, niin tuttikin kelpaa. Siinä on suorastaan maagisia voimia. Ilman tuttia taaperot ovat kuin Asterix ilman taikajuomaa tai Raamatun Simson ilman taikavoimia tuovia hiuksiaan.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JEESUS - KARJALAN KUNINGAS

Kuvat  - wikipedia commons Albert Edelfeltin (1854-1905) maalaus Kristus ja Mataleena esittelee varsin suomalaisen Jeesuksen,  tuohivirsut jalassa Karjalan koivikossa. Maalaus on vuodelta 1890 - aikana, jolloin suomalaiset taiteilijat olivat kansallisen heräämisen ja karelianismin kourissa - Karjalaharrastus näkyi niin runoja keräilevien tutkimusmatkoina kuin Karjalan maisemien tallentamisena. Elias Lönnrotin ns.  Uusi Kalevala (meidän tuntemamme versio) oli julkaistu vuonna 1849. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela innoistui maalaamaan useita kalevala-aiheisia maalauksia. Edelfelt puolestaan ei edes pitänyt Kalevalasta. Hänkin halusi silti ottaa osaa karjalainnostukseen, ja löysi mieleisensä runon, kun luki  Kanteletarta. Siellä oli oheisen taulun innoittanut runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Vaan kuka on "Mataleena", tai siis Raamatun Maria Magdala? Yllä oleva Domenico Tintoretton (1560-1635) tulkinta hänestä on kovasti erilainen kuin Edelfeltin "maatiais...

JEESUKSEN KÄSIMERKIT

Kuvat - wikipedia commons Leonardo da Vincin (1452-1519) maalaus Salvador Mun di  (maailman pelastaja) on varsin pelkistetty. Jeesus katsoo "suoraan kameraan" kuin passikuvassa. Toisessa kädessään Jeesuksella on lasipallo, joka nykyihmisen mielessä luultavasti kuvannee maapalloa. Maalaus on kuitenkin noin vuodelta 1500. Maan pallonmuotoisuus oli kyllä selvinnyt jo mm. antiikin oppineille ja Kolumbus oli seilaillut useamman kerran Amerikkaan 1490 -luvulla. Edistyksellinen Leonardo saattaisi hyvinkin viitata pallolla maahan. Toisaalta - miksi se on kristallipallo eikä kivipallo? Maan pallomuotoisuus oli älykköjen tiedossa, mutta maailmankuva oli yhä maakeskeinen. Kopernikus ei ollut vielä julkaisut aurinkokeskeistä maailmankuvaa esittelevää kirjaansa - tuon ajan ns. ptolemaiolainen maailmankuva lähti oletuksesta, että maa on keskus. Maailmankaikkeus ymmärrettiin eräänlaisena taivaanpallona maapallon ympärillä - tähdet olisivat tavalla tai toisella kiinni tässä taivaanpallos...

ÄRSYTTÄVÄ SAMARIALAINEN

Kuvat - wikipedia commons Joskus jäljitelmä on alkuperäistä parempi. Ohessa Delacroixin 1849 maalaama tulkinta Jeesuksen vertauksesta laupiaasta samarialaisesta. Ihan kelpo maalaus, kuvassa on liikettä ja on helppo kuvitella, miten samarialainen joutuu pinnistelemään lihaksiaan nostaakseen pahoinpidellyn juutalaisen aasin selkään. Mitään suurempia syvyyksiä en kuvasta löydä.  Vincent  van Gogh maalasi oman versionsa vuonna 1890 (kuva löytyy tämän tekstin lopusta). Van Goghin mielenterveys oli horjuva ja hän kirjautui sairaalaan hoidettavaksi. Sairaalassa oli tarkoitus levätä, mutta maalaaminen oli van Goghille elämä. Sairastellessaankin hän halusi tehdä sormiharjoituksia ja kopioi Delacroixin työn omalla tyylillään. Lopputulos ei kuulu van Goghin kuuluisimpiin töihin. Silti se on ehkä paras maalaus aiheesta, ainakin minun mielestäni.   Rehellisyyden nimissä - en ehkä pitäisi van Goghin tulkinnasta niin paljoa, ellen tunnistaisi tyyliä van Goghiksi ja ellen ...