Siirry pääsisältöön

MORAALITTOMAT SYLIVAUVAT JA KIRKKOISÄN PÄÄRYNÄVARKAUS

Fra Angelico 1395-1455, 
kuvat Wikimedia Commons
Dominikaaniveli Fra Angelicon molemmissa kuvissa on sama tapahtuma: enkeli Gabriel ilmoittaa yläluokkaisesti puetulle neitsyt Marialle, että hän on tullut raskaaksi ja on synnyttävä Vapahtajan. Pienempi kuva on ehkä vielä kauniimpi ja ainakin selkeämpi. Miksi siis tuo suurempi kuva on edes tehty? Miksi sotkea kaunis, intensiivisen intiimi sommitelma toisella aivan erilaisella Raamatun tapahtumalla, jossa enkeli ajaa Aadamia ja Eevaa pois paratiisista. Miksi taiteilija yhdisti nämä kaksi juonellisesti ja ajallisesti aivan erilaista tarinaa samaan kuvaan? Vastausta voi etsiä noin 1000 vuotta ennen Fra Angelicoa eläneen kirkkoisä Augustinuksen päärynävarkaudesta.

Nykyihmisen mielestä kirkkoisä Augustinuksella (354-430) olisi ollut muutakin kaduttavaa kuin päärynävarkaus. Vaikkapa se, että hän äitinsä painostuksesta hylkäsi jalkavaimonsa ja lapsensa, lähetti heidät takaisin Afrikkaan. Tämän jälkeen äiti Monica järjesti Augustinukselle sopivaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvan morsiamen, mutta tämä oli vielä niin nuori, että Augustinuksen täytyi odottaa pari vuotta. Niinpä Augustinus otti odotusajaksi uuden jalkavaimon ja rukoili: "Jumala anna minulle siveä sydän, mutta älä ihan vielä."

Augustinus ei kuitenkaan vaikuta potevan modernia syyllisyyttä tyyliin "olen huono isä ja puoliso."  Sen sijaan Augustinus valitsee syntisyytensä tiivistymäksi nuoruusmuiston, jossa hän on muiden poikanullien kanssa päärynävarkaissa. Päärynät ovat raakoja ja syömiskelvottomia, joten pojat heittelevät niillä sikoja. Varkaus on tietysti väärin, mutta suurempiakin syntejä Augustinukselta löytyisi. Häntä kuitenkin kiehtoo kielletyn päärynän rinnastaminen syntiinlankeemuskertomuksen kielletyyn hedelmään. Hän halunnee myös osoittaa, että näennäisen harmittomassakin teossa paljastuu ihmisen paha luonto. Päärynävarkaudesta ja sikojen kiusaamisesta kun ei ollut Augustinukselle mitään iloa tai järjellistä hyötyä. Kyse oli pahuudesta silkan pahuuden takia. Tuo taipumus pahaan on Augustinuksen mielestä perintöä Aadamilta ja Eevalta. Hän tuntuu uskovan syntiinlankeemuksen olleen historiallinen tapahtuma, jonka jälkeen ihminen meni jollakin tavalla rikki. Augustinuksen termein - ihmisessä asuu perisynti. Synti ei siis ole vain pahoja tekoja, vaan pahuus on tavallaan synnynnäinen ominaisuutemme. 

Pelagius niminen teologi väitti Augustinukselle vastaan ja esitti kiperiä kysymyksiä: Eikö Aadamin teoista ole vastuussa Adam itse, eivätkä ainakaan hänen jälkeläisensä vuosituhansia myöhemmin? Miten rakastava Jumala voisi rangaista lapsia vanhempiensa teoista, joihin nämä eivät voi mitenkään vaikuttaa. Pelagius arveli myös, että Adam ja Eeva olisivat kuolleet joka tapauksessa, vaikkeivat olisi syntiin langenneetkaan. Kuolema on ihmiskehon ominaisuus, ei synnin seuraus. Mikä tärkeintä, Pelagiuksen mielestä ihmisellä on aidosti vapaa tahto ja hän voi päästä taivaaseen rakastamalla lähimmäistään kuin itseään ja Jumalaa yli kaiken. Nykyihminen luultavasti ymmärtää tätä harhaoppiseksi tuomittua Pelagiusta helpommin kuin lännen kirkon tärkeimmäksi teologiksi kutsuttua Augustinusta. 

Miksi siis Augustinus haluaa ajatella, että jo pikkuvauvat ovat lohduttoman syntisiä ja turmeltuneita olentoja? Luulen, että hän haluaa muurata hyvien tekojen tien täysin umpeen: Jos ihminen syntyy turmeltuneena, hänellä ei ole edes teoreettista mahdollisuutta päästä taivaaseen elämällä hyvin ja oikein. Taivaaseen voi tällöin päästä vain uskomalla Jeesukseen.

Augustinus on kuitenkin korkeasti oppinut filosofi ja häntä yhä vaivaa Pelagiuksen esittämä kysymys -  miten ihmeessä Adamin synti ja turmeltuneisuus voisivat siirtyä hänen jälkeläisilleen? Lopulta ratkaisu löytyy seksuaalisuudesta. Ihmistä ei synny ilman miehistä himoa, joten himon täytyy olla selitys sille, että ihminen menee piloille jo ennen syntymäänsä. Augustinus muistaa hyvin, että langettuaan Adam ja Eeva tajusivat olevansa alasti, seksuaalisia olentoja. Jos Adam ja Eeva eivät olisi langenneet syntiin, lisääntyminen olisi tapahtunut paratiisissa ilman kiihkoa ja himoa, päättelee Augustinus. Adam olisi voinut kontrolloida sukuelintään yhtä helposti ja kiihkottomasti kuin käsiään tai jalkojaan (pohtivat tuolloin ihan oikeasti tällaisia). Ehkä Augustinuksesta tuntuu nyt, että kaikki palaset loksahtavat kohdalleen - Jeesus syntyi neitseellisesti, ilman seksuaalista kiihkoa, siten hän oli perisynnistä vapaa. Voin hyvin kuvitella, miten Augustinus kävelee innostuneesti ympyrää ja juopuu oivalluksensa loogisuudesta. 

Nyt ymmärrämme myös teologi Fra Angelicon maalauksen. En tiedä jakaako hän kaikkia Augustinuksen ajatuksia, mutta vähintäänkin hän luo langenneen Eevan ja pyhän neitsyt Marian välille yhteyden. Adamin ja Eevan kautta ihminen meni pilalle, neitsyt Marian synnyttämän Jeesuksen kautta kaikki korjataan.

Oma luterilainen kirkkomme on omaksunut Augustinuksen oppeja valikoiden. Korostus, että teoillaan ei voi pelastua, on luterilaisen sanoman ydintä. Toisaalta seksuaalisuutta pidetään enemmän hyvänä kuin huonona asiana, eikä pikkuvauvojen moraalittomuutta ainakaan hehkuteta. Monet tuntemani papit suhtautuvat filosofiaan ja logiikkaan paljon rauhallisemmin kuin Augustinus. Kaikkia uskonnon palasia ei edes yritetä saada loksahtamaan paikoilleen filosofiseksi kokonaisuudeksi. Uskontoon jätetään sovinnolla aukkoja. Kokeilepa joskus tivata joltakulta fiksulta nykypapilta, miten on mahdollista, että Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, kun maailma on kuitenkin monin tavoin paha. Saatat saada virkistävän rehellisen vastauksen - en tiedä. Se on vastaus, jota Augustinus ei oikein sallinut itselleen.

Dante Gabriel Rossettin (1828-1882) Ecce Ancilla Domini
Wikipedia commons
Nykyajan uskonnollisuutta kuvaakin ehkä oheinen Dante Gabriel Rossettin (1828-1882) kuva Ecce Ancilla Domini. Maria ei ole tyyni eikä kuninkaallisen vauras. Pikemmin hän säikähtänyt ja hämmentynyt. Sininen verho Marian takana ja valkoiset puvut tuovat mieleen myös sairaalan. Enkeli on epämääräinen. Kuvasta ei oikein ota selvää, palaset eivät oikein loksahda paikalleen. Hyvä niin.







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JEESUKSEN KÄSIMERKIT

Kuvat - wikipedia commons Leonardo da Vincin (1452-1519) maalaus Salvador Mun di  (maailman pelastaja) on varsin pelkistetty. Jeesus katsoo "suoraan kameraan" kuin passikuvassa. Toisessa kädessään Jeesuksella on lasipallo, joka nykyihmisen mielessä luultavasti kuvannee maapalloa. Maalaus on kuitenkin noin vuodelta 1500. Maan pallonmuotoisuus oli kyllä selvinnyt jo mm. antiikin oppineille ja Kolumbus oli seilaillut useamman kerran Amerikkaan 1490 -luvulla. Edistyksellinen Leonardo saattaisi hyvinkin viitata pallolla maahan. Toisaalta - miksi se on kristallipallo eikä kivipallo? Maan pallomuotoisuus oli älykköjen tiedossa, mutta maailmankuva oli yhä maakeskeinen. Kopernikus ei ollut vielä julkaisut aurinkokeskeistä maailmankuvaa esittelevää kirjaansa - tuon ajan ns. ptolemaiolainen maailmankuva lähti oletuksesta, että maa on keskus. Maailmankaikkeus ymmärrettiin eräänlaisena taivaanpallona maapallon ympärillä - tähdet olisivat tavalla tai toisella kiinni tässä taivaanpallos

JEESUS - KARJALAN KUNINGAS

Kuvat  - wikipedia commons Albert Edelfeltin (1854-1905) maalaus Kristus ja Mataleena esittelee varsin suomalaisen Jeesuksen,  tuohivirsut jalassa Karjalan koivikossa. Maalaus on vuodelta 1890 - aikana, jolloin suomalaiset taiteilijat olivat kansallisen heräämisen ja karelianismin kourissa - Karjalaharrastus näkyi niin runoja keräilevien tutkimusmatkoina kuin Karjalan maisemien tallentamisena. Elias Lönnrotin ns.  Uusi Kalevala (meidän tuntemamme versio) oli julkaistu vuonna 1849. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela innoistui maalaamaan useita kalevala-aiheisia maalauksia. Edelfelt puolestaan ei edes pitänyt Kalevalasta. Hänkin halusi silti ottaa osaa karjalainnostukseen, ja löysi mieleisensä runon, kun luki  Kanteletarta. Siellä oli oheisen taulun innoittanut runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Vaan kuka on "Mataleena", tai siis Raamatun Maria Magdala? Yllä oleva Domenico Tintoretton (1560-1635) tulkinta hänestä on kovasti erilainen kuin Edelfeltin "maatiaisvers

PILKATTU MIES

Kuvat wikipedia commons, paitsi lopun Banksy ja "fakebanksy".  Italialaisen renessanssinero Rafaelin (1483-1520) tulkinta synkästä aiheesta on hämmentävän kaunis. Jeesuksen ilme on tyyni, ja kauniisti puetut enkelit keräävät hänen "kalliin sovintoverensä" talteen.  Renessanssitaitelijat halusivat yleensä juhlia maailman kauneutta, ylistää elämäniloa ja tarjoilla katsojille silmäkarkkia. Ristiinnaulitsemiseen yhdistettynä tuo kauneuden palvonta tuntuu hieman erikoiselta. Maalaus ei painota Jeesuksen kärsimystä. Ehkä voisi ajatella kuvan korostavan Jeesuksen lempeää tyyneyttä kauhean tapahtuman keskellä. Saksalaisen Matthias Grünewaldin (1470-1528) maalaama Isenheimin alttaritaulu kuvaa Jeesuksen kuolemaa paljon rujommin kuin Rafael. Jeesuksen äiti pyörtyy lempiopetuslapsi Johanneksen käsivarsille, Maria Magdaleena on maassa polvillaan ja rukoilee. Toisella puolen on hieman kummallinen sormella osoittelija - hän on Johannes Kastaja, jonka tehtävänä oli ennusta