Vrubelin "istuva demoni" vuodelta 1890. Kaikki kuvat: Wikipedia commons. |
Simberg kesytti pirun lisäksi myös kuoleman. Tampereen tuomiokirkosta löytyy kuuluisa "kuoleman puutarha" -maalaus. Siinä luurankohahmoinen noutaja munkinkaavussaan pitää hyvää huolta puutarhasta. Eräässä pienessä mutta riipaisevassa piirroksessa Simbergin luurankomunkki luistelee jäällä hukkunut lapsi hellästi sylissään. Viesti tuntuisi olevan, ettei viikatemies ole julma vaan pikemmin kiltti ja hellä.
Suurimman kohun keskelle Simberg joutui, kun hän maalasi Tampereen tuomiokirkon kattoon oheisen käärmeen - siitä tuli vähän sanomista! Ongelma ei ollut kuva itsessään - omena suussa kuvattu käärme näyttää enemmän koomiselta kuin pelottavalta. Pahennusta herätti käärmeen sijainti - kunniapaikalla kirkon katossa. Mitä ihmettä taiteilija halusi sanoa? Ajatteliko hän kenties, ettei paholainen olekaan aivan paha? Tai että syntiinlankemuuskertomuksen käärme ei ollut paholainen ollenkaan?
Itse asiassa moni Raamattua tieteellisesti tutkiva on juuri tätä mieltä. Esimerkiksi Yalen yliopiston uskontotieteen professori Christine Hayes (2012, 47) toteaa varsin suoraan, ettei syntiinlankeemustarinan käärmettä ole tarkoitettu paholaishahmoksi, vaan se on samanlainen "puhuva eläin", jollaisia löydämme myös Aisopoksen eläinsaduista. Kristillisessä tulkintaperinteessä käärmettä on kuitenkin sitkeästi pidetty paholaisena.
Käärmeellä on silti ollut ymmärtäjiä jo kristinuskon alkutaipaleella. Greenblattin (2017, 65-70) mukaan vuosina 350-400 joukko egyptiläisiä munkkeja piilotti Nag Hammadin luolaan ison joukon toisinajattelijoiden tekstejä. Kristinuskosta oli tuolloin tullut valtion suosima uskonto ja monet luolaan kätketyistä teksteistä olivat vaarassa päätyä tuhottaviksi, koska ne olivat reippaasti harhaoppisia. Esimerkiksi The testimony of the truth kirjasessa syntiinlankeemus kerrotaan käärmeen näkökulmasta ja ihmetellään, miksi ihmeessä ihminen ei olisi saanut syödä tiedon puusta. Mitä pahaa tiedossa on? Entä miksi rakastava Jumala vaatisi sokeaa tottelemista? Eikö käärme itse asiassa puhunut totta, kun se sanoi: "ette te suinkaan kuole, vaan silmänne avautuvat ja tulette tietämään sekä hyvän että pahan?"
Sen enempää Egyptin harhaoppiset munkit kuin paholaista empaattisesti kuvaavat taitelijat eivät kuitenkaan ole pahuuden asialla tai halua palvoa pahaa. Pikemminkin he muistuttavat meille, että maailma ei ole aivan niin mustavalkoinen kuin ehkä haluaisimme ajatella. Arjen pahoja tekoja tekevät usein ihmiset, jotka pitävät itseään hyviksinä, ja kohtelevat pahiksiksi luulemiaan julmasti. Ehkä Hugo Simberg teki kovin viisaasti maalaamalla käärmeen kirkon kattoon - jos ei muuta, niin tehdäkseen meistä hieman epävarmempia ja varovaisempia, kun tuomitsemme asioita hyviksi ja pahoiksi.
Ohessa on vielä linkki BBC:n sivustolle, jossa kerrotaan mm. siitä, miten poliiittiset ja uskonnolliset vastustajat on demonisoitu paholaisen edustajiksi - luterilaiset saattoivat kuvata paholaisen soittamassa katolisen munkin nenää kuin huilua, katoliset kuvasivat protestanttien johtajia monipäisenä ilmestyskirjan petona. Tuoreampiakin esimerkkejä vastustajan demonisoimisesta on valitettavasti olemassa.
http://www.bbc.co.uk/timelines/zwsfg82
Lähteitä:
Steven Greenblatt (2017) The Rise and Fall of Adam and Eve.
Christine Hayes (2012): Introduction to the bible.
Kommentit
Lähetä kommentti