Siirry pääsisältöön

SAAKO PAHOLAISTA YMMÄRTÄÄ?

Vrubelin "istuva demoni" vuodelta 1890. Kaikki kuvat: Wikipedia commons.
Venäläinen Mihail Vrubel (1856-1910) maalasi uransa loppupuolella lukuisia maalauksia demonista. Kuvien innoittajana oli Lermontovin runo, jossa paholaiseen suhtaudutaan empaattisesti: "Demoni karkoitettu liiti maan yläpuolella suruissaan..." Lermontovin runon ja Vrubelin kuvien paholainen on entinen kerubi, sittemmin taivaasta karkoitettu,  ja hän muistelee haikeana loistonsa päiviä. 1890 -luvun Venäjällä moiset demonikuvat herättivät arvostelua. Nykykatsojaa ne tuskin järkyttävät ja oheisesta kuvasta löytää helposti haikeaa kauneutta. Kysymys kuitenkin kuuluu - saako paholaista kohtaan olla empaattinen?

Perinteisesti paholainen on kuvattu alleviivatun kielteisessä valossa.  Michael Pacherin (1453-1498) maalauksessa erittäin ruma ja takapuoleltaan omituinen paholainen kiusaa kirkkoisä Augustinusta. Kristityt taiteilijat ovat kuvanneet paholaisen myös hirviönä, joka kiduttaa ihmisiä manalassa, tai pelottavan synkkänä enkeliruhtinaana, joka johtaa pahan sotajoukkoja. Toisinaan paholaiselle lainattiin kreikkalaisten Pan- jumalalta sarvet ja pukinsorkat: monet ensimmäisten vuosisatojen kristityistä ajattelivat, että roomalaisten ja kreikkalaisten palvomat jumalat ovat kyllä olemassa, mutta ne eivät ole jumalia, vaan pahoja henkiä. Hillitön ja rietasteluun taipuva Pan sopi paholaisen esikuvaksi erityisen hyvin. Kauniitakin paholaisia taidehistoriasta löytyy - silloin on usein ajatuksena, että paholaisen kauneus on pettävää ja pinnan alta löytyy petollinen viekoittelija.

 Vrubelin aikalaisista löytyy sentään muitakin, jotka suhtautuvat paholaiseen empaattisesti. Suomessa myötätuntoisia pirukuvia on maalannut erityisesti Hugo Simberg (1873-1917). Oheisessa kuvassa Simbergin säälittävä piruhahmo tekee keittiöhommia. Katsoja vähintäänkin epäilee, että tuolta pirulta kaatuu ruuat lattialle ja kaikki muukin menee pieleen. Eräässä toisessa kuvassa Simberg laittaa piruparkansa keinumaan enkelin kanssa ja kolmannessa piru kiertää maailmaa kaksosten äitinä ruokaa kerjäten.

Simberg kesytti pirun lisäksi myös kuoleman. Tampereen tuomiokirkosta löytyy kuuluisa "kuoleman puutarha" -maalaus. Siinä luurankohahmoinen noutaja munkinkaavussaan pitää hyvää huolta puutarhasta. Eräässä pienessä mutta riipaisevassa piirroksessa Simbergin luurankomunkki luistelee jäällä hukkunut lapsi hellästi sylissään. Viesti tuntuisi olevan, ettei viikatemies ole julma vaan pikemmin kiltti ja hellä.

Suurimman kohun keskelle Simberg joutui, kun hän maalasi Tampereen tuomiokirkon kattoon oheisen käärmeen - siitä tuli vähän sanomista!  Ongelma ei ollut kuva itsessään - omena suussa kuvattu käärme näyttää enemmän koomiselta kuin pelottavalta. Pahennusta herätti käärmeen sijainti - kunniapaikalla kirkon katossa. Mitä ihmettä taiteilija halusi sanoa? Ajatteliko hän kenties, ettei paholainen olekaan aivan paha? Tai että  syntiinlankemuuskertomuksen käärme ei ollut paholainen ollenkaan?

Itse asiassa moni Raamattua tieteellisesti tutkiva on juuri tätä mieltä. Esimerkiksi Yalen yliopiston uskontotieteen professori Christine Hayes (2012, 47) toteaa varsin suoraan, ettei syntiinlankeemustarinan käärmettä ole tarkoitettu paholaishahmoksi, vaan se on samanlainen "puhuva eläin", jollaisia löydämme myös Aisopoksen eläinsaduista. Kristillisessä tulkintaperinteessä käärmettä on kuitenkin sitkeästi pidetty paholaisena.

Käärmeellä on silti ollut ymmärtäjiä jo kristinuskon alkutaipaleella. Greenblattin (2017, 65-70) mukaan vuosina 350-400 joukko egyptiläisiä munkkeja piilotti Nag Hammadin luolaan ison joukon toisinajattelijoiden tekstejä. Kristinuskosta oli tuolloin tullut valtion suosima uskonto ja monet luolaan kätketyistä teksteistä olivat vaarassa päätyä tuhottaviksi, koska ne olivat reippaasti harhaoppisia. Esimerkiksi The testimony of the truth kirjasessa syntiinlankeemus kerrotaan käärmeen näkökulmasta ja ihmetellään, miksi ihmeessä ihminen ei olisi saanut syödä tiedon puusta. Mitä pahaa tiedossa on? Entä miksi rakastava Jumala vaatisi sokeaa tottelemista? Eikö käärme itse asiassa puhunut totta, kun se sanoi: "ette te suinkaan kuole, vaan silmänne avautuvat ja tulette tietämään sekä hyvän että pahan?"

Sen enempää Egyptin harhaoppiset munkit kuin paholaista empaattisesti kuvaavat taitelijat eivät kuitenkaan ole pahuuden asialla tai halua palvoa pahaa. Pikemminkin he muistuttavat meille, että maailma ei ole aivan niin mustavalkoinen kuin ehkä haluaisimme ajatella. Arjen pahoja tekoja tekevät usein ihmiset, jotka pitävät itseään hyviksinä, ja kohtelevat pahiksiksi luulemiaan julmasti.  Ehkä Hugo Simberg teki  kovin viisaasti maalaamalla käärmeen kirkon kattoon - jos ei muuta, niin tehdäkseen meistä hieman epävarmempia ja varovaisempia, kun tuomitsemme asioita hyviksi ja pahoiksi.

Ohessa on vielä linkki BBC:n sivustolle, jossa kerrotaan mm. siitä, miten poliiittiset ja uskonnolliset vastustajat on demonisoitu paholaisen edustajiksi - luterilaiset saattoivat kuvata paholaisen soittamassa katolisen munkin nenää kuin huilua, katoliset kuvasivat protestanttien johtajia monipäisenä ilmestyskirjan petona. Tuoreampiakin esimerkkejä vastustajan demonisoimisesta on valitettavasti olemassa.
http://www.bbc.co.uk/timelines/zwsfg82

Lähteitä:
Steven Greenblatt (2017) The Rise and Fall of Adam and Eve.
Christine Hayes (2012): Introduction to the bible.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JEESUKSEN KÄSIMERKIT

Kuvat - wikipedia commons Leonardo da Vincin (1452-1519) maalaus Salvador Mun di  (maailman pelastaja) on varsin pelkistetty. Jeesus katsoo "suoraan kameraan" kuin passikuvassa. Toisessa kädessään Jeesuksella on lasipallo, joka nykyihmisen mielessä luultavasti kuvannee maapalloa. Maalaus on kuitenkin noin vuodelta 1500. Maan pallonmuotoisuus oli kyllä selvinnyt jo mm. antiikin oppineille ja Kolumbus oli seilaillut useamman kerran Amerikkaan 1490 -luvulla. Edistyksellinen Leonardo saattaisi hyvinkin viitata pallolla maahan. Toisaalta - miksi se on kristallipallo eikä kivipallo? Maan pallomuotoisuus oli älykköjen tiedossa, mutta maailmankuva oli yhä maakeskeinen. Kopernikus ei ollut vielä julkaisut aurinkokeskeistä maailmankuvaa esittelevää kirjaansa - tuon ajan ns. ptolemaiolainen maailmankuva lähti oletuksesta, että maa on keskus. Maailmankaikkeus ymmärrettiin eräänlaisena taivaanpallona maapallon ympärillä - tähdet olisivat tavalla tai toisella kiinni tässä taivaanpallos

JEESUS - KARJALAN KUNINGAS

Kuvat  - wikipedia commons Albert Edelfeltin (1854-1905) maalaus Kristus ja Mataleena esittelee varsin suomalaisen Jeesuksen,  tuohivirsut jalassa Karjalan koivikossa. Maalaus on vuodelta 1890 - aikana, jolloin suomalaiset taiteilijat olivat kansallisen heräämisen ja karelianismin kourissa - Karjalaharrastus näkyi niin runoja keräilevien tutkimusmatkoina kuin Karjalan maisemien tallentamisena. Elias Lönnrotin ns.  Uusi Kalevala (meidän tuntemamme versio) oli julkaistu vuonna 1849. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela innoistui maalaamaan useita kalevala-aiheisia maalauksia. Edelfelt puolestaan ei edes pitänyt Kalevalasta. Hänkin halusi silti ottaa osaa karjalainnostukseen, ja löysi mieleisensä runon, kun luki  Kanteletarta. Siellä oli oheisen taulun innoittanut runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Vaan kuka on "Mataleena", tai siis Raamatun Maria Magdala? Yllä oleva Domenico Tintoretton (1560-1635) tulkinta hänestä on kovasti erilainen kuin Edelfeltin "maatiaisvers

PILKATTU MIES

Kuvat wikipedia commons, paitsi lopun Banksy ja "fakebanksy".  Italialaisen renessanssinero Rafaelin (1483-1520) tulkinta synkästä aiheesta on hämmentävän kaunis. Jeesuksen ilme on tyyni, ja kauniisti puetut enkelit keräävät hänen "kalliin sovintoverensä" talteen.  Renessanssitaitelijat halusivat yleensä juhlia maailman kauneutta, ylistää elämäniloa ja tarjoilla katsojille silmäkarkkia. Ristiinnaulitsemiseen yhdistettynä tuo kauneuden palvonta tuntuu hieman erikoiselta. Maalaus ei painota Jeesuksen kärsimystä. Ehkä voisi ajatella kuvan korostavan Jeesuksen lempeää tyyneyttä kauhean tapahtuman keskellä. Saksalaisen Matthias Grünewaldin (1470-1528) maalaama Isenheimin alttaritaulu kuvaa Jeesuksen kuolemaa paljon rujommin kuin Rafael. Jeesuksen äiti pyörtyy lempiopetuslapsi Johanneksen käsivarsille, Maria Magdaleena on maassa polvillaan ja rukoilee. Toisella puolen on hieman kummallinen sormella osoittelija - hän on Johannes Kastaja, jonka tehtävänä oli ennusta