Siirry pääsisältöön

JOS HALUAT YMMÄRTÄÄ, TARKKAILE PUITA

Kuvat wikipedia commons
Italialainen Caravaggio (1571- 1610) on tehnyt lukuisia raamattuaiheisia maalauksia. Hänen tyyliinsä kuuluu dramaattinen valaistus, hieman kuin kuvat olisi otettu salaman avulla valokuvastudiossa. Caravaggio katsoo alkujaan juutalaista tarinaa syntiinlankeemuksesta varsin kristillisten silmälasien läpi - ennustuksena Jeesuksesta. Syntiinlankeemustarinassa Jumala sanoo käärmeelle: "Minä panen vihan sinun ja naisen välille...  ja ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän." Caravaggion tulkinnassa kyse ei ole vain ihmisten ja käärmeiden vihanpidosta - hän tulkitsee käärmeen paholaiseksi ja "naisen jälkeläisen" Jeesukseksi. Eevan sukua edustavat maalauksessa neitsyt Maria ja tämän äiti Anna. Lopputulos näyttää huomattavan kummalliselta - äiti ja isoäiti katselevat varsin rauhallisina, kun käärme kiemurtelee pienen lapsen jaloissa. 

Kun kristityt lukevat vanhaa testamenttia, he uskovat monien eri kohtien ennustavan Jeesuksen tulemista ja toimintaa. Muslimit tekevät samanlaisen tempun kristillisille teksteille - Kun Jeesus lupaa lähettää opetuslapsilleen puolustajan, hän tarkoittaa muslimien mukaan Muhammadia. 

Mikä siis voisi olla syntiinlankeemustarinan uskonnollinen opetus, jos laitamme päähämme 500 eKr. eläneiden juutalaisten silmälasit? Christine Hayes (2012) tutkii tarinaa tieteen keinoin ja toteaa monet tarinan elementeistä  tutuiksi mesopotanialaisesta tarinaperinteestä. Esimerkiksi Gilgamesh -eepoksen karvainen villimies Enkidu elää aluksi luonnon kanssa sovussa, eläinten kanssa kirmaillen. Sitten jumalat lähettävät Istarin papittaren Enkidun luokse. Hän tarjoilee villimiehelle ruokaa (hedelmän) ja viettelee tämän. Viikon kestäneen rakastelun jälkeen Enkidun karvat tippuvat eivätkä villieläimet enää tunnista häntä, vaan kavahtavat pois. Enkidu viedään ihmisten joukkoon ja hänestä tulee kuningas Gilgameshin ystävä. Enkidu kuitenkin kuolee ja Gilgamesh alkaa etsiä ikuisen elämän puuta välttääkseen saman kohtalon. Hän myös löytää tuon puun, mutta tulee käärmeen huijaamaksi - käärme syö hedelmän ja hankkii ikuisen elämän (kyvyn luoda nahkansa). Gilgamesh joutuu hyväksymään kuolevaisuutensa.

Jos Hayes on oikeassa, tarinassa on vain yksi juutalaisten luoma elementti, jota ei mesopotanialaisesta perinteestä löydy - nimittäin hyvän ja pahan tiedon puu. Gilgamesh eeppos pyörii paljolti ikuisen elämän tarjoavan puun ympärillä, ja kyseinen puu vilahtaa Mooseksen kirjankin versiossa -  lankeemuksen jälkeen Jumala karkottaa ihmiset paratiisista, "ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!" Tarinan keskiössä on kuitenkin hyvän ja pahan tiedon puu, josta syömällä oppii tuntemaan oikean ja väärän. Se on kiinnostanut kertojaa jopa enemmän kuin ikuisen elämän hedelmät.  Tältä pohjalta tarinan sanomalle tekee ehkä parhtaiten oikeutta tuo taiteellisesti hieman kömpelö Lucas Cranach vanhemman (1472-1553)  maalaus - pääosassa on nimenomaan puu. 

Ihminen on syönyt hyvän ja pahan tiedon puusta ja tietää siksi sydämessään, mikä on oikein ja mikä väärin. Ihminen on moraalisesti vastuussa teoistaan, eläimet eivät ole. Tosin historoitsijat kertovat, että myöhäiskeskiajalla käytiin muodollisia oikeudenkäyntejä eläimiä vastaan - mukana oli syyttäjät ja puolusasianajajat ja asianmukaiset valat. On vaikea tietää varmaksi, oliko kyse viihteestä vai ajatteliko joku eläinten olevan moraalisessa vastuussa teoistaan. Syntiinlankeemuskertomuksen kirjoittajat ovat kuitenkin painottaneet, että juuri ihminen on moraalisessa vastuussa teoistaan. Jos laitan silmilleni modernin ihmisen silmälasit, voin tulkita tarinaa hieman lisää. Osa maailman pahuudesta selittyy sillä, että ihminen ei ole robotti, joka on ohjelmoitu tekemään aina hyvää. Keskeinen osa ihmisyyttä on se, että joudumme tekemään valintoja. Kovin usein valitsemme väärin. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

JEESUKSEN KÄSIMERKIT

Kuvat - wikipedia commons Leonardo da Vincin (1452-1519) maalaus Salvador Mun di  (maailman pelastaja) on varsin pelkistetty. Jeesus katsoo "suoraan kameraan" kuin passikuvassa. Toisessa kädessään Jeesuksella on lasipallo, joka nykyihmisen mielessä luultavasti kuvannee maapalloa. Maalaus on kuitenkin noin vuodelta 1500. Maan pallonmuotoisuus oli kyllä selvinnyt jo mm. antiikin oppineille ja Kolumbus oli seilaillut useamman kerran Amerikkaan 1490 -luvulla. Edistyksellinen Leonardo saattaisi hyvinkin viitata pallolla maahan. Toisaalta - miksi se on kristallipallo eikä kivipallo? Maan pallomuotoisuus oli älykköjen tiedossa, mutta maailmankuva oli yhä maakeskeinen. Kopernikus ei ollut vielä julkaisut aurinkokeskeistä maailmankuvaa esittelevää kirjaansa - tuon ajan ns. ptolemaiolainen maailmankuva lähti oletuksesta, että maa on keskus. Maailmankaikkeus ymmärrettiin eräänlaisena taivaanpallona maapallon ympärillä - tähdet olisivat tavalla tai toisella kiinni tässä taivaanpallos

JEESUS - KARJALAN KUNINGAS

Kuvat  - wikipedia commons Albert Edelfeltin (1854-1905) maalaus Kristus ja Mataleena esittelee varsin suomalaisen Jeesuksen,  tuohivirsut jalassa Karjalan koivikossa. Maalaus on vuodelta 1890 - aikana, jolloin suomalaiset taiteilijat olivat kansallisen heräämisen ja karelianismin kourissa - Karjalaharrastus näkyi niin runoja keräilevien tutkimusmatkoina kuin Karjalan maisemien tallentamisena. Elias Lönnrotin ns.  Uusi Kalevala (meidän tuntemamme versio) oli julkaistu vuonna 1849. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela innoistui maalaamaan useita kalevala-aiheisia maalauksia. Edelfelt puolestaan ei edes pitänyt Kalevalasta. Hänkin halusi silti ottaa osaa karjalainnostukseen, ja löysi mieleisensä runon, kun luki  Kanteletarta. Siellä oli oheisen taulun innoittanut runo Mataleenan vedenhakumatkasta. Vaan kuka on "Mataleena", tai siis Raamatun Maria Magdala? Yllä oleva Domenico Tintoretton (1560-1635) tulkinta hänestä on kovasti erilainen kuin Edelfeltin "maatiaisvers

PILKATTU MIES

Kuvat wikipedia commons, paitsi lopun Banksy ja "fakebanksy".  Italialaisen renessanssinero Rafaelin (1483-1520) tulkinta synkästä aiheesta on hämmentävän kaunis. Jeesuksen ilme on tyyni, ja kauniisti puetut enkelit keräävät hänen "kalliin sovintoverensä" talteen.  Renessanssitaitelijat halusivat yleensä juhlia maailman kauneutta, ylistää elämäniloa ja tarjoilla katsojille silmäkarkkia. Ristiinnaulitsemiseen yhdistettynä tuo kauneuden palvonta tuntuu hieman erikoiselta. Maalaus ei painota Jeesuksen kärsimystä. Ehkä voisi ajatella kuvan korostavan Jeesuksen lempeää tyyneyttä kauhean tapahtuman keskellä. Saksalaisen Matthias Grünewaldin (1470-1528) maalaama Isenheimin alttaritaulu kuvaa Jeesuksen kuolemaa paljon rujommin kuin Rafael. Jeesuksen äiti pyörtyy lempiopetuslapsi Johanneksen käsivarsille, Maria Magdaleena on maassa polvillaan ja rukoilee. Toisella puolen on hieman kummallinen sormella osoittelija - hän on Johannes Kastaja, jonka tehtävänä oli ennusta